New! -- Spring
Records - From The Vault Series
Release date / Fecha de
edición: Available now / Disponible ya.Originally released on ORK Records, 81979, 1977.
Includes insert with band biography by Jon Tiven & pictures / Incluye insert con biografía del grupo y fotos. Numbered edition of 250 copies.
-- Selected as one of the 30 Great U.S. Indie Power Pop 45's (Shake Some Action-The Ultimate Power Pop Guide by John M. Borack)
-- "Legendary Memphis lost power pop supergroup featuring contributions from Alex Chilton & Chris Bell."
-- "Traces of power pop icons like Big Star, The Scruffs, Badfinger, Stories and The Raspberries… irresistible to power pop fanatics."
English
// “Prix are a legendary lost band, a power pop supergroup of sorts that fell
into the cracks between album rock and the emerging new wave in the mid-'70s. Fronted
by Jon Tiven and Tommy Hoehn, the band was mostly a studio-based project featuring
other Memphis popsters such as bassist Rick Clark, and featuring contributions
and productions by former Big Star co-leaders Chris Bell and Alex Chilton, and
studio mavericks Jim Dickinson and Richard Rosebrough. Despite several
attempts, Prix never landed a major-label deal and only issued an EP on the
legendary label Ork Records from NYC and a single on Miracle Records, which
became collectors’ items in the pop underground circuit over the next few
decades.
The
group's recorded output bears a great similarity to Big Star, particularly the
music on Radio City but with a sweet melancholy undercurrent reminiscent of Bell’s
work on #1 Record. There are also traces of other power pop icons like Badfinger,
The Stories and The Raspberries scattered throughout the songs, plus Prix could
also touch on both the hazy, narcotic undertow of Big Star’s third album (the
swirling "Zero”). In fact, the most impressive thing about Prix is how
they worked very familiar territory yet wound up with a distinctive feel of
their own -- they were a harder-rocking band than most power pop groups, yet
they were also tight, tuneful, and muscular songwriters, which turned out to be
a dynamite combination. Prix didn't last long, but they did wind up with sparkling,
diamond-hard pop gems that will prove to be irresistible to power pop fanatics.”
-- Stephen Thomas Erlewine, allmusic.com
Castellano // Como apunta su entrada
en la web allmusic.com, se puede considerar a Prix como una legendaria banda perdida,
una especie de super-grupo de powerpop que quedó olvidado entre el corte que
supuso el paso del rock de mediados de los 70 a la emergente nueva ola. Un
proyecto de estudio en realidad, Prix lo formaban Jon Tiven (compositor,
guitarrista y productor) y Tommy Hoehn (compositor, guitarra y voz principal),
con la ayuda de Rick Ckark al bajo y contribuciones puntuales de Alex Chilton y
Chris Bell, además de otros luminarias de la escena de Memphis como Jim
Dickinson o Richard Rosebrough. Con semejantes credenciales, no es de extrañar
que el resultado final no se aleje mucho de parte de la mejor música pop
grabada en Memphis (Ardent Studios, para más señas). A pesar de que estuvieron
a punto de conseguir un contrato con una gran discográfica, Prix únicamente
llegaron a editar un EP (para el legendario sello neoyorkino Ork Records) y un
single, convirtiéndose ambos con el paso del tiempo en codiciadas piezas de
coleccionismo.
Su debut en ORK Records en 1977, incluía
tres canciones que iban del mejor powerpop de la época (resonancias a los
Scruffs o los Big Star de Radio City), caso de “Girl” y “Everytime I Close My
Eyes”, al aparentemente caótico y enervante universo del “Third” de los propios
Big Star, en “Zero”. Al año siguiente publicaron el single “Love You Tonight
(Saturday’s Gone) / Every Time I Close My Eyes” para el pequeño sello
canadiense Miracle Records: su leit motiv lo dice todo: “If it’s a hit, it’s a
Miracle”. En 1993 la discográfica Rhino incluyó “Love You Tonight” en el
recopilatorio “Shake It Up –American Power Pop II”, una verdadera maravilla de
prodigio melódico, comparada con las formas y maneras de The Left Banke y
Raspeberries. Tras la disolución del grupo, Tiven produjo las primeras
grabaciones de Chilton en solitario tras la debacle de Big Star (el EP “The
Singer Not The Song” y los restos que acabaron recopilándose más tarde en el
álbum ”Bach’s Bottom”), y Hoehn comenzó una meritoria carrera en solitario que
incluye logros significativos como su single “Blow Yourself Up” y su primer LP
“Losing You To Sleep”, siempre bajo la alargada sombra de Big Star.
Ahora Spring Records se enorgullece
de poner estas dos joyas de nuevo en circulación, en una cuidada
edición con notas sobre la historia del grupo a cargo del propio Jon Tiven y
con el añadido, en la cara B del single “Love You Tonight (Saturday’s Gone)”,
de ”Love You All Day Long”, una canción que originalmente quedó inédita y que
sustituye la cara B original que repetía un tema del EP para Ork Records. Una ocasión
única de recuperar estos diamantes en bruto del mejor pop de los 70.
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