martes, 15 de enero de 2013

SPRING 11 :: PRIX "Love You Tonight (Saturday's Gone) / Love You All Day Long" ::


New! -- Spring Records - From The Vault Series
Release date / Fecha de edición: Available now / Disponible ya.
Originally released on Miracle Records, 22222, 1978. B side originally unreleased.
Includes insert with band biography by Jon Tiven & pictures / Incluye insert con biografía del grupo y fotos. Numbered edition of 250 copies.

-- "Love You Tonight" was included on Rhino's "Shake It Up - American Power Pop II" compilation (1993)
-- "Legendary Memphis lost power pop supergroup featuring contributions from Alex Chilton & Chris Bell."
-- "Traces of power pop icons like Big Star, The Scruffs, Badfinger, Stories and The Raspberries… irresistible to power pop fanatics."

English // “Prix are a legendary lost band, a power pop supergroup of sorts that fell into the cracks between album rock and the emerging new wave in the mid-'70s. Fronted by Jon Tiven and Tommy Hoehn, the band was mostly a studio-based project featuring other Memphis popsters such as bassist Rick Clark, and featuring contributions and productions by former Big Star co-leaders Chris Bell and Alex Chilton, and studio mavericks Jim Dickinson and Richard Rosebrough. Despite several attempts, Prix never landed a major-label deal and only issued an EP on the legendary label Ork Records from NYC and a single on Miracle Records, which became collectors’ items in the pop underground circuit over the next few decades.

The group's recorded output bears a great similarity to Big Star, particularly the music on Radio City but with a sweet melancholy undercurrent reminiscent of Bell’s work on #1 Record. There are also traces of other power pop icons like Badfinger, The Stories and The Raspberries scattered throughout the songs, plus Prix could also touch on both the hazy, narcotic undertow of Big Star’s third album (the swirling "Zero”). In fact, the most impressive thing about Prix is how they worked very familiar territory yet wound up with a distinctive feel of their own -- they were a harder-rocking band than most power pop groups, yet they were also tight, tuneful, and muscular songwriters, which turned out to be a dynamite combination. Prix didn't last long, but they did wind up with sparkling, diamond-hard pop gems that will prove to be irresistible to power pop fanatics.” - Stephen Thomas Erlewine, allmusic.com

Castellano // Como apunta su entrada en la web allmusic.com, se puede considerar a Prix como una legendaria banda perdida, una especie de super-grupo de powerpop que quedó olvidado entre el corte que supuso el paso del rock de mediados de los 70 a la emergente nueva ola. Un proyecto de estudio en realidad, Prix lo formaban Jon Tiven (compositor, guitarrista y productor) y Tommy Hoehn (compositor, guitarra y voz principal), con la ayuda de Rick Ckark al bajo y contribuciones puntuales de Alex Chilton y Chris Bell, además de otros luminarias de la escena de Memphis como Jim Dickinson o Richard Rosebrough. Con semejantes credenciales, no es de extrañar que el resultado final no se aleje mucho de parte de la mejor música pop grabada en Memphis (Ardent Studios, para más señas). A pesar de que estuvieron a punto de conseguir un contrato con una gran discográfica, Prix únicamente llegaron a editar un EP (para el legendario sello neoyorkino Ork Records) y un single, convirtiéndose ambos con el paso del tiempo en codiciadas piezas de coleccionismo.

Su debut en ORK Records en 1977, incluía tres canciones que iban del mejor powerpop de la época (resonancias a los Scruffs o los Big Star de Radio City), caso de “Girl” y “Everytime I Close My Eyes”, al aparentemente caótico y enervante universo del “Third” de los propios Big Star, en “Zero”. Al año siguiente publicaron el single “Love You Tonight (Saturday’s Gone) / Every Time I Close My Eyes” para el pequeño sello canadiense Miracle Records: su leit motiv lo dice todo: “If it’s a hit, it’s a Miracle”. En 1993 la discográfica Rhino incluyó “Love You Tonight” en el recopilatorio “Shake It Up –American Power Pop II”, una verdadera maravilla de prodigio melódico, comparada con las formas y maneras de The Left Banke y Raspeberries. Tras la disolución del grupo, Tiven produjo las primeras grabaciones de Chilton en solitario tras la debacle de Big Star (el EP “The Singer Not The Song” y los restos que acabaron recopilándose más tarde en el álbum ”Bach’s Bottom”), y Hoehn comenzó una meritoria carrera en solitario que incluye logros significativos como su single “Blow Yourself Up” y su primer LP “Losing You To Sleep”, siempre bajo la alargada sombra de Big Star.

Ahora Spring Records se enorgullece de poner estas dos joyas de nuevo en circulación, en una cuidada edición con notas sobre la historia del grupo a cargo del propio Jon Tiven y con el añadido, en la cara B del single “Love You Tonight (Saturday’s Gone)”, de ”Love You All Day Long”, una canción que originalmente quedó inédita y que sustituye la cara B original que repetía un tema del EP para Ork Records. Una ocasión única de recuperar estos diamantes en bruto del mejor pop de los 70.

No hay comentarios:

Publicar un comentario